Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016

ΞΕΝΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΤΣΙΓΑΡΩΝ ΟΤΑΝ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΥΠΟ ΔΙΩΓΜΌ.






Όταν πριν ένα χρόνο έγραφα το ποστ μου ΠΑΛΙΕΣ, ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΗΜΕΡΑ ΜΑΡΚΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΣΙΓΑΡΩΝ δεν φανταζόμουνα ότι έκτοτε θα βρίσκεται συνεχώς μέσα στις δημοφιλείς αναρτήσεις του μήνα, έχοντας δεχτεί μέχρι στιγμής  πάνω από 9.700 επισκέψεις! (19.920 επισκέψεις μέχρι 4-12-19) 
Έτσι σκέφτηκα να δούμε μερικές από τις ξένες διαφημίσεις από εποχές που το κάπνισμα δεν ήταν υπό διωγμό και οι καπνοβιομηχανίες χρησιμοποιούσαν κάθε διαφημιστικό μέσο για να πείσουν τον κόσμο ότι αποτελεί μια  ευχάριστη και αθώα απόλαυση.
Το απλούστερο μέσο γι΄ αυτό ήταν  να κάνουν τον κόσμο να ταυτιστεί με δημοφιλή πρόσωπα όπως οι ηθοποιοί, οι παίκτες του μπέιζ μπώλ  κτλ
Στην διαφημιστική αυτή εκστρατεία, όπως μπορείτε να δείτε εμφανίζονται γνωστοί ηθοποιοί, μεταξύ των οποίων ο μετέπειτα πρόεδρος των ΗΠΑ Ρόναλντ Ρήγκαν, νεαρός τότε ηθοποιός ο οποίος  επειδή  είχε περάσει για  ένα φεγγάρι από ένα κολέγιο για να σπουδάσει κοινωνιολογία το γεγονός αναφέρεται στην διαφήμιση για να ανέβει στην εκτίμηση του κοινού ο όμορφος καπνιστής ηθοποιός και ως μορφωμένος!



Από τις γυναίκες ηθοποιούς δεν θα μπορούσε να λείπει η Μέριλιν Μονρόε ενώ η εξίσου διάσημη εκείνη την εποχή Μπάρμπαρα Στάνγουικ μας πληροφορεί πως τα φίλτρα που διαφημίζει τα συνιστούν και οι γιατροί!



Όλο χαμόγελα επίσης  η Τζόαν Κρόφορντ, η Μπέτυ Γκρέημπλ και η τηλεοπτική ηθοποιός Αν Σόθερν μας προτρέπουν όχι μόνο να καπνίσουμε τα τσιγάρα που διαφημίζουν αλλά και να τα κάνουμε δώρα τα Χριστούγεννα!
Βέβαια και οι άνδρες ηθοποιοί δεν θα μπορούσαν να μην διαφημίσουν τσιγάρα μιας και εκείνη την εποχή οι καπνιστές ήσαν κατά πλειονότητα άνδρες.



Έτσι βλέπουμε τον Μπόμπ Χόπ, τον τηλεοπτικό ηθοποιό Τζάκ  Βέμπ και τον επίσης τηλεοπτικό ηθοποιό Τζέιμς Άρνες, που  πρωταγωνιστούσε στο θρυλικό Gunsmoke, σήριαλ το οποίο συμπλήρωσε 2 δεκαετίες  προβολής στην αμερικανική τηλεόραση.



Όμως και οι τραγουδιστές όπως ο Μπίνγκ Κρόσμπυ, ο Πέρι Κόμο και ο Λούις Άρμστρογκ  μαζί με τον τηλεοπτικό Άρθουρ Γκόντφρεϋ είναι καπνιστές προφανώς θέλοντας και αυτοί να αποκτήσουν με το κάπνισμα την χαρακτηριστική φωνή του μοναδικού Λούις Άρμστρογκ !



Στην Αμερική οι παίκτες του ράγκμπι αποτελούν είδωλα για όλο τον κόσμο οπότε είναι επόμενο η καπνοβιομηχανία να τους προβάλλει στις διαφημίσεις της.



Πολλές επίσης και διάφορες προσωπικότητες  της τότε επικαιρότητας όπως  ένας στρατηγός , ένας πολεμικός ανταποκριτής μέχρι και  μια τραγουδίστρια της Όπερας, προφανώς για να φτιάξει η φωνή της, αποτελούν επίσης διαφημιστές του τσιγάρου.







Όσοι δε καταναλωτές, παρά τις παραινέσεις των παραπάνω, φοβούνται ότι κάπνισμα μπορεί να βλάπτει την υγεία του ποιοι είναι οι πιο κατάλληλοι για να τον καθησυχάσουν;
Οι γιατροί και οι οδοντίατροι, που τον διαβεβαιώνουν πως το κάπνισμα  δεν προκαλεί ερεθισμό στους πνεύμονες και βήχα, άλλωστε και γι΄αυτό και οι ίδιοι προτιμούν κάποια συγκεκριμένη μάλιστα μάρκα τσιγάρων!



Το πάχος απασχολεί ιδιαίτερα τον κόσμο οπότε οι διαφημιστές της καπνοβιομηχανίας με αρκετά εμφανή τρόπο προσπαθούν να περάσουν  το μήνυμα ότι καπνίζοντας  διατηρείται κανείς κομψός και ωραίος.



Η συνήθεια του καπνίσματος άρχισε να εξαπλώνεται από τον 19ο προς τον 20ο αιώνα, όπως φαίνεται και στο διάγραμμα που δείχνει την αντίστοιχη αύξηση του καρκίνου του πνεύμονα με την αύξηση των καπνιστών.
Bασικά το κάπνισμα  αφορούσε τότε κυρίως το ανδρικό κοινό.
Επόμενο λοιπόν ήταν και οι διαφημίσεις να απευθύνονται στο κοινό αυτό, το οποίο από αιώνες ήταν πάντα επιρρεπές στο ασθενές φύλο και στις εκπροσώπους του, ιδίως όταν αυτές είναι και ιδιαίτερα γοητευτικές .









Βέβαια οι διαφημίσεις στις οποίες τις διάφορες μάρκες τσιγάρων τις διαφημίζουν γυναίκες, ακολουθούν και τα αντίστοιχα γυναικεία πρότυπα της κάθε εποχής και τις αντίστοιχες  ενδυματολογικές συνήθειες που επέβαλε η εκάστοτε τότε μόδα.





Μετά το 1930 οι διαφημίσεις με γυναίκες γίνονται πιο αισθησιακές και αρχίζουν να εμφανίζονται και μαύρα   μοντέλα στις διαφημίσεις.
Αυτονόητο βέβαια είναι ότι, εκτός από τον αυνανισμό, κάθε άλλη απόλαυση γίνεται πιο ευχάριστη όταν την μοιράζεσαι με κάποιο άλλο.
Ε, είναι λοιπόν αυτονόητο ότι μια απόλαυση, όπως το κάπνισμα, με αυτόν που θέλεις να την μοιραστείς δεν μπορεί παρά να  είναι το έτερο σου ήμισυ.









Γι΄αυτό και οι διαφημιστές έχουν παγκοσμίως πλήθος διαφημίσεων με πανευτυχή ζευγάρια φουμαδόρων και μάλιστα φτάνοντας και στο συμπέρασμα πως αν της φυσήξεις τον καπνό σου στα μούτρα της, όπως στην επόμενη διαφήμηση, θα σε ακολουθεί παντού! (Εμένα πάντως εάν της φύσαγα τον καπνό στα μούτρα, πράγματι θα με ακολουθούσε παντού όπου και να έτρεχα, με ένα κόπανο στο χέρι!)



Οι επιτυχημένες διαφημίσεις  βασίζονται τους συνειρμούς που δημιουργούν  στα άτομα  που τις βλέπουν.
Έτσι λοιπόν σε  όσους  ασχολούνται με τα σπόρ ο συνειρμός που δημιουργείται βλέποντας παίκτες του ράγκμπυ, οδηγούς φόρμουλα, σκιέρ κτλ να σφύζουν από υγεία ενώ αθλούνται ,είναι ότι  το κάπνισμα δεν τους  δημιουργεί κανένα πρόβλημα σε αυτό που κάνουν.





Αποκορύφωμα δε των διαφημιστικών εκστρατειών για την εξάπλωση του καπνίσματος ήταν και η αδίστακτη χρησιμοποίηση  παιδιών στις διαφημίσεις γιατί αυτά  πάντα δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα σε αυτούς που τα βλέπουν.



Όσο δε μικρότερα είναι, τόσο και η εικόνα τους δημιουργεί τρυφερότερα συναισθήματα, ιδίως δε όταν βλέπεις ένα φοβισμένο μπόμπιρα  να  λέει στην μάνα του να ανάψει ένα τσιγάρο αντί να τον κατσαδιάσει, όπως στην διαφήμιση του  Marlboro!



Επειδή αρχικά το Marlboro με αυτές τις διαφημιστικές του καμπάνιες είχε περάσει στον κόσμο σαν γυναικείο τσιγάρο, άρχισε μετά το 1950 τις γνωστές σε όλους διαφημίσεις με τους καουμπόηδες,  4 από τους οποίους πέθαναν από νόσους σχετικές με το κάπνισμα και έτσι  τα  Marlboro απέκτησαν το εύστοχο παρατσούκλι "Cowboy killers"
Αξίζει να δει κανείς το σχετικό ντοκιμαντέρ του 1976 Death In The West το οποίο το 1979 η καπνοβιομηχανία Philip Morris πέτυχε δικαστικά να καταστραφούν οι κόπιες του. Ευτυχώς γλύτωσε μια κόπια την οποία μπορείτε να δείτε εδώ.
Τελειώνοντας θα ήταν παράλειψη να μην βάλω και τις εορταστικές αφίσες  των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς  στις οποίες καπνίζοντες Αγιοβασίληδες  εύχονται Χρόνια Πολλά ! 
(Πολύ  αμφίβολο βέβαια το Πολλά, όπως δυστυχώς αποδείχτηκε  με τους  καουμπόηδες των Marlboro!)


3 σχόλια:

  1. Εγώ άρχισα να καπνίζω σε ηλικία δεκαέξι χρόνων.
    Θύμα της διαφήμισης, η μάρκα των τσιγαρων που επέλεξα να ξεκινήσω την καριέρα μου σαν καπνιστής ήταν το σαντέ,επειδή στο πακέτο φιγουρσριζε η πανέμορφη Ζωζώ Νταλμάς.
    Κατάφερα και σταμάτησα το κάπνισμα όταν πια είχα φτάσει στο Marlboro,πριν να έχω την τύχη των αρρενωπών καουμπόηδων που το διαφήμιζαν.
    Για μια ακόμα φορά έξοχη η ανάρτησή σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ στα 12-13 και τράκα από κούτα των 100 τσιγάρων 1 Παπαστράτο άφιλτρο.
      Ευτυχώς κατάφερα να το κόψω εδώ και 22 χρόνια αφού πρώτα έχω καπνίσει όλες τις μάρκες που κυκλοφορούσαν.
      Έχω γράψει στο ποστ μου ΠΩΣ ΕΝΑΣ ΘΕΡΙΑΚΛΗΣ ΕΚΟΨΕ ΤΟ ΡΗΜΑΔΙ πως κατάφερα να το κόψω.

      Διαγραφή
  2. Πολύ ωραίο blog. Είναι πολύ παράξενο το πως έχει εξεληχθεί το τσιγάρο στη κοινωνία μας. Πριν 20 χρόνια ήταν τελίως νόμημο το κάπνισμα μέχρι και σε τηλεοπτικές εκπομπές και σήμερα είναι απαγορευμένο σε όλους τους δημόσιους χώρους. Αλλά εντάξι... όλα αυτά είναι για καλό σκοπό. Σ'ευχαριστώ για το post!

    ΑπάντησηΔιαγραφή