Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2013

ΣΤ΄-ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΕΡΣΙΑ -ΤΕΧΕΡΑΝΗ και ΚΟΜ

Σε αντίθεση με το πανέμορφο Ισφαχάν που περιέγραψα στο προηγούμενο ποστ, η Τεχεράνη είναι μια παντελώς άχρωμη τεράστια και σύγχρονη μεγαλούπολη με 7,8 εκατομμύρια κατοίκους ενώ η ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή της πόλης φτάνει τα 12 εκατομμύρια και την καθιστά έτσι την μεγαλύτερη πόλη της Δυτικής Ασίας και την 5η μεγαλύτερη στον κόσμο.
Χαρακτηριστικό σημείο της πόλης είναι η τεράστια, 50.000τμ πλατεία Azadi (Ελευθερίας)με τον 50 μέτρων ιδιόρρυθμο πύργο της στο κέντρο, η οποία πριν την ισλαμική επανάσταση ονομαζόταν Shahyard (ενθύμιο του Σάχη) και αποτελούσε τον τόπο των λαϊκών συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας όλων όσων θα ήθελαν να τον διώξουν και να μην τον ξαναδούν!
Μετά τις εκλογές του 2009-10 εκεί έγιναν και  οι μαζικές λαϊκές διαδηλώσεις όσων τώρα ήθελαν να διώξουν τους Αγιατολάχ!
Ο πύργος φτιάχτηκε με την συμπλήρωση των 2500 ετών της Περσικής Αυτοκρατορίας.

Μεταξύ των πολυώροφων κτηρίων της Τεχεράνης ξεχωρίζει ο 435 μέτρων πύργος Milad (2007) ο 6ος ψηλότερος στον κόσμο.
Ιδιαιτέρου ενδιαφέροντος είναι το Εθνικό Μουσείο της Τεχεράνης και το πιο ενδιαφέρον μέρος του είναι αυτό που περιλαμβάνει ευρήματα από την κατώτερη Παλαιολιθική περίοδο μέχρι την προϊσλαμική περίοδο.

Η κεντρική είσοδος του μουσείου κατασκευάστηκε όπως τα ιβάν της εποχής των Σασσανιδών  και είναι παρόμοιο με αυτό που υπάρχει στο Taq-i Kisra στο Ctesiphon.
Από το πλήθος των αρχαιολογικών ευρημάτων βρήκα δύο που ξεφεύγουν από τα συνήθη των αντίστοιχων μουσείων.
Το πρώτο είναι ένα αγγείο 3000πΧ που θα μπορούσε κανείς να το χαρακτηρίσει σαν ένα πρωτόγονο κινητοσκόπιο σαν αυτό που εφεύρε το 1888 ο Θωμάς Εντισον!
Είναι στολισμένο περιφερικά σαν animation καρέ-καρέ με την εικόνα μιας κατσίκας που πηδάει για να φάει ένα φυτό!

Το δεύτερο είναι το κεφάλι ενός 37χρονου άνδρα με ένα χρυσό σκουλαρίκι , ύψους 1,75μ  που βρέθηκε σε μια στοά αλατωρυχείου μαζί με την δερμάτινη μπότα του, 3 μαχαίρια, ένα ακόνι και μια σφεντόνα. Είχε πεθάνει πριν 1700 χρόνια από κτύπημα στο κεφάλι.

Ενδιαφέρον είχε και ένα αγγείο 6000 ετών πΧ  με διακόσμηση άνδρες με ιδιαίτερα τονισμένο τον ανδρισμό τους!
 Ενδεικτικά βάζω επίσης και μερικές ακόμα φωτογραφίες από το πλήθος των ποικίλων εκθεμάτων που έχει το πλούσιο αυτό μουσείο.

Μετά από ειδική άδεια μπορέσαμε να δούμε στα υπόγεια της κεντρικής Τράπεζας της Περσίας  τους θησαυρούς του Σάχη.
Είναι η μεγαλύτερη και πιο ακριβή συλλογή κοσμημάτων και πολυτίμων λίθων στον κόσμο.
Η συλλογή περιλαμβάνει ένα σύνολο από στέμματα, θρόνους, περίπου 30 τιάρες, πολλές Aigrettes (στολίδια για τα καπέλα) ,σπαθιά και ασπίδες διακοσμημένα με αμέτρητους πολύτιμους λίθους, μια τεράστια ποσότητα  πολύτιμων και ημιπολύτιμων λίθων, που αποτελούν  την μεγαλύτερη συλλογή ρουμπινιών, σμαραγδιών και διαμαντιών στον κόσμο. Περιλαμβάνει επίσης και πολλά άλλα αντικείμενα  που συλλεγόντουσαν  από τους σάχηδες  του Ιράν κατά τη διάρκεια των 2.500 χρόνων της ύπαρξης του ιρανικού Βασιλείου.

Βλέποντας αυτή συλλογή, καθώς μπουχτίζεις τελικά από όλο αυτό το λαμπερό σύνολο, δεν μπορείς να μην σκεφτείς πόσο τεράστια ήταν η ματαιοδοξία αυτών που τα συγκέντρωσαν, ενώ αντίστοιχα ο λαός τους αγωνιζόταν για το καθημερινό του ψωμί και πέθαινε από τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης που είχαν.
Στις παραπάνω φωτογραφίες  τα πάντα είναι καλυμμένα με πολύτιμα πετράδια.

Ένα άλλο μουσείο που είδαμε ήταν το μουσείο Γυαλιού σε ένα πανέμορφο αρχοντικό του 18ου αιώνα που περιέχει αριστουργήματα της περσικής υαλοποιίας από το 2000πΧ μέχρι σήμερα.
Τέλος ένα μουσείο που προσωπικά δεν με ενδιέφερε καθόλου ήταν το μουσείο Χαλιών με χαλιά από τον 18ο αιώνα που το είχε σχεδιάσει η 3η και τελευταία  γυναίκα του τελευταίου Σάχη, Φαράχ Ντιμπά .

Καθώς μας παρουσίαζαν τα εκθέματα σκεπτόμουνα πως στο μουσείο αυτό ο καλύτερος ξεναγός του θα ήταν η Μοιραράκη, που με την γνωστή της ακατάσχετη λογόρροια, θα μπορούσε να τα παρουσιάζει λέγοντας:
- Δείτε και αυτό το υπέροχο χαλί (σήκωσέ το ρε Μωχάμετ!), με 3.500 κόμπους ανά τετραγωνικό και υπέροχο μπορντοροδοκόκκινο στρίφωμα, μόνο, μόνο, ξαναλέω, 100.000 ευρώ!
Βέβαια μια επίσκεψη στην Περσία χωρίς να επισκεφτούμε την ιερή πόλη Κόμ από όπου ξεκίνησε ο Αγιατολάχ Χομεϊνί θα ήταν σαν να επισκέπτεται κανείς την Ελλάδα και να μην επισκέπτεται την Τήνο ή την Παναγία Σουμελά!
Μερικά στοιχεία και φωτογραφίες από εκεί έχω βάλει στο ποστ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΣΙΑ.
Η είσοδος στην πόλη έγινε με τοπικό λεωφορείο και όχι με το δικό μας πούλμαν, για να είναι χωριστά από τους άνδρες οι γυναίκες, όπως φαίνεται και στην φωτογραφία που έχω βάλει στο παραπάνω ποστ.
Αφού ξεροσταλιάσαμε κάπου μία ώρα όρθιοι με τις γυναίκες τσαντοροφορεμένες, περιμένοντας τον ξεναγό μας να κάνει τις δέουσες συνεννοήσεις για την είσοδο μας στον χώρο που είναι το σύμπλεγμα του ιερού της Φατιμά, τελικά είχαμε μια υποδοχή αρκετά επίσημη σε ένα σούπερ διακοσμημένο χώρο, που επιτέλους κάτσαμε και που μας προσέφεραν και αναψυκτικά.

Εκεί αναγκαστήκαμε να υποστούμε ένα δεκαρικό από τον υπεύθυνο του μέρους που θύμιζε ινστρούχτορα ή εθνική διαφώτιση επί χούντας, μιας και από ότι ήταν φανερό  δεν είχαμε καμία δυνατότητα αντιλόγου σε όσα ακούγαμε αν θέλαμε να μην έχουμε απρόοπτα μπλεξίματα .

Μετά από αυτή την ταλαιπωρία μπορέσαμε να δούμε και να φωτογραφίσουμε από μακριά το ιερό και τους χώρους από συγκεκριμένα  σημεία που μας επιτράπηκε.
Φεύγοντας από εκεί, στο δρόμο επιστροφής στην Τεχεράνη, κάναμε και ένα προσκύνημα στο Μαυσωλείο που έχουν φτιάξει για τον Χομεϊνί, ένα συγκρότημα 5000τμ στο οποίο υπάρχουν ένα πολιτιστικό και τουριστικό κέντρο, ένα πανεπιστήμιο ισλαμικών σπουδών, ένα εμπορικό κέντρο και πάρκιγκ για 20.000 αυτοκίνητα. Στο εσωτερικό του μαυσωλείου δεν επιτρεπόταν η φωτογράφηση και σε πολλά μέρη ήταν υπό κατασκευή ή ανακαίνιση.

Στην κηδεία του, που παρακολούθησαν 3,5 εκατομμύρια άνθρωποι ,ένα μεγάλο πλήθος εισέβαλε στην νεκρική πομπή, καταστρέφοντας σχεδόν το ξύλινο φέρετρο του Χομεϊνί, , καθώς  προσπάθησαν  να αρπάξουν ένα  κομμάτι από το σάβανο του με αποτέλεσμα το σώμα του σχεδόν να πέσει στο έδαφος. Η κηδεία αναβλήθηκε και στην δεύτερη κηδεία το φέρετρο του Χομεϊνί ήταν φτιαγμένο από ατσάλι και είχαν  ληφθεί πολύ αυστηρότερα μέτρα ασφαλείας.

Πριν να επιστρέψουμε στην Ελλάδα  κάναμε μια βόλτα στο Μεγάλο παζάρι της Τεχεράνης που οι διάφοροι διάδρομοι του έχουν συνολικά ένα μήκος 10 χιλιομέτρων.
Οι ασχολούμενοι εκεί ήσαν από τους σημαντικούς υποστηρικτές της ισλαμικής επανάστασης, καθώς ήσαν αντίθετοι στον Σάχη και την φιλοδυτική πολιτική του, γιατί φοβόντουσαν πως με την εκβιομηχάνιση  της χώρας η θέση τους στην κοινωνία θα υποβαθμιστεί.
Στην  περιοχή αυτή είδαμε  και μερικά από τα ωραία σπίτια που είχε η πόλη πριν να γίνει η εκτεταμένη ανοικοδόμηση που έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια.

ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

1. Eπειδή το Ιράν είναι απο τις χώρες που θέλω να πάω, μπορείς να μου πείς πόσο στοίχισε, και αν αντιμετώπισες κάποια προβλήματα εδώ, λόγο του ισλαμικού καθεστώτος εκεί, τι διαδικασίες χρειάζονται, και αν πήγες με τουριστικό γραφείο.
    Συγνώμη αν σε κούρασα.

1. Σε αυτά τα μέρη δεν πιστεύω πως είναι εύκολο να πας μόνος σου.
      Βέβαια πήγα με γραφείο και το ταξίδι των 10 ημερών στοιχίζει με Έλληνα συνοδό, με πρωινό και δείπνο καθημερινά σε ξενοδοχεία 5 αστέρων σε δίκλινο δωμάτιο και όλα τα έξοδα μεταφοράς, εισόδων σε μουσεία κτλ 1490 Ε + 490 Ε φόρους αεροδρομίων και βίζας(το γραφείο αναλαμβάνει να την βγάλει).
      Τα έξοδα σου εκεί είναι πρακτικώς ελάχιστα, κανένα νερό, κανένα φρούτο κτλ, εκτός βέβαια αν θέλεις να αγοράσεις κανένα περσικό χαλί!
      Ουσιαστικά δεν αντιμετωπίζεις κανένα πρόβλημα εδώ, αλλά ούτε και εκεί.
      Εξυπακούεται πως δεν μπορείς να φορέσεις σορτς και οι γυναίκες να κυκλοφορούν χωρίς μαντίλα και μπράτσα και μπούστο γυμνά.
      Πάντως το Ιράν δεν θα ήταν από τα μέρη που θα έλεγα, σε κάποιον που δεν έχει ταξιδέψει ιδιαίτερα, να το βάλει σε προτεραιότητα αν πχ δεν έχει δει πρώτα την Αίγυπτο, την Ιορδανία, την Καππαδοκία είτε την Ινδία.
      Θα έλεγα και την Συρία και την Λιβύη αλλά σήμερα και στις δύο δεν είναι πια ακόμα εφικτό.

2. Καλησπέρα!
      Εξαιρετικό το θέμα σου! Γύριασα από ένα 12ήμερο ταξίδι στο Ιράν στις 23/3/15. Πήγαμε 5 άτομα μόνοι μας έχοντας κλείσει τα εισιτήρια από εδώ και κλείνοντας ένα πρακτορείο από το Σιράζ. Είχαμε βανάκι με οδηγό και ξεναγό όλες τις μέρες, μείναμε σε 4* ξενοδοχεία με πρωινό, πετάξαμε από Τεχεράνη στο Σιράζ και όλα αυτά στοιχίσανε 1100 ΕΥΡΩ/άτομο (μαζί και τα εισιτήρια για Ιράν). Μαζί με τα λίγα (σχετικά) ψώνια μας στοίχισε περίπου 1470 ΕΥΡΩ/άτομο. Να σημειώσω τέλος πως ένα από τα άτομα της παρέας είναι ΑΜΕΑ και είχαμε μαζί και το καροτσάκι.
      Ίσως είναι το καλύτερο ταξίδι που έχω κάνει μέχρι σήμερα. Ελπίζω σύντομα να αξιωθώ να γράψω γι αυτό στο προσωπικό μου blog (disaki.blogspot.gr).
      καλή νύχτα και καλά ταξίδια νάχουμε πάντα!
      Υ.Γ. Πρόσθεσα το blog στο δικό μου

3. Οι πληροφορίες σου είναι πολύ ενδιαφέρουσες γιατί διαπίστωσα ότι η διαφορά στο κόστος του να πας με καλό πρακτορείο σε σχέση με οργανωμένο ταξίδι από σένα είναι περίπου 500 ευρώ.
      Αυτά καλύπτουν τα καλύτερα ξενοδοχεία (5*) τον έλληνα συνοδό με υψηλή κατάρτιση, την ασφάλιση για ατυχήματα στο ταξίδι, το ότι δεν ασχολείσαι εσύ με την χρονοβόρα οργάνωση του και τα πιθανά προβλήματα που μπορούν να προκύψουν σε αυτές τις χώρες, όπως ακόμα και το που θα φας χωρίς κίνδυνο και βέβαια το κέρδος του γραφείου.
      Στην Ευρώπη δεν έχω κανένα πρόβλημα να κανονίζω μόνος μου ένα ταξίδι.
      Να γράψεις πάντως για το ταξίδι στο μπλογκ σου γιατί πάντα είναι ενδιαφέρουσα μια άλλη ματιά .

4. Ξέχασα να προσθέσω επίσης ότι με τα οργανωμένα ταξίδια δεν χάνεις τον χρόνο σου ούτε και αξιοθέατα και δεν μένεις και νηστικός!.
      Χαρακτηριστικά θυμάμαι στην Βουδαπέστη ότι φάγαμε πάνω από δυό ώρες μέχρι να βρούμε από ποια μεριά του ποταμού, από πιό σημείο και ποιές ώρες φεύγουν τα καραβάκια που που κάνουν την βόλτα σε αυτόν.
      Στην Ρώμη φεύγαμε Τρίτη και είχαμε προγραματίσει να δούμε τα Λουτρά του Καρακάλα την Δευτέρα αλλά δεν ξέραμε ότι τις Δευτέρες είναι κλειστά.
      Στην Πορτογαλία αφού 2- 3 φορές την περάσαμε με ένα τοστ στο μπαρ του ξενοδοχείου μάθαμε τελικά ότι αυτοί τρώνε νωρίς και τα εστιατόρια κλείνουν.
      Στο Πόρτο μετά από έντονες παρακλήσεις στον υπάλληλο της Pizza Hut μας έφτιαξαν μια πιτσα στις 11.30΄το βράδυ.
      Ακόμα χειρότερα στην Χάγη στις 10.30΄το βράδυ σε σικ μάλιστα εστιατόριο μας μάζεψαν τα πιάτα ενώ δεν είχαμε τελειώσει ακόμα γιατί θα έκλειναν!

5. Για το Ιράν η μόνη διαφορά ήταν το 1 αστέρι στα ξενοδοχεία (για μένα εντελώς αδιάφορο) και ο έλληνας συνοδός γιατί ΟΛΑ τα άλλα ήταν στην τιμή του Πέρσικου πρακτορείου

2. Στην Αίγυπτο είχα πάει πριν 20 χρόνια γαμήλιο ταξίδι, και ήταν φανταστική. Στην Ιορδανία θα πάω κατα πάσα πιθανότητα το Πάσχα, με έναν φίλο παλαιστίνιο που είναι απο εκεί, αλλα είναι παντρεμένος εδώ. Η Ινδία είναι ένα νεανικό όνειρο, αλλα δεν θέλω να πάω για 10 ημέρες, και οι οικογενειακές υποχρεώσεις (μια κόρη στο πανεπιστήμιο, και μια στην τρίτη λυκείου) δεν επιτρέπουν ταξίδι μηνών, οποτε το αφήνω για αργότερα. Στην Περσία θέλω να πάω λόγο της μεγάλης ιστορίας της, αλλα και για να δώ, την μεγάλη πολιτιστική αντίθεση, λόγο ισλαμικού καθεστώτος. Ευχαριστώ για τις πληροφορίες, και σου εύχομαι να συνεχίσεις τα ταξίδια.

3. Με μιάVωραία παρέα πήγαμε στίς 7-3-2ο15 στήν Περσία με το Versus Travel.Περ'ασαμε υπέροχα όλα ήταν οργανωμένα πολύ καλά και το πρόγραμμα ήταν πλήρες.Αν ο ξεναγός μαςήταν κοινωνικός και δεν μας ειρωνευόταν κ'άθε φορά πούτολμούσαμε να τον ρωτήσουμε κάτι και συμμετείχε στό γκρούπ και δεν ήταν απόμακρος και ψυχρός θα 'ηταν το ταξίδι μας τέλειο. Ας προσέξει το νπρακτορείο και να συστήνει να φέρονται οι ξεναγοί του πρώτα σαν αάνθρω[ποι και μετά σαν επαγγελματίες.Τ΄Δ

1. Ο συνοδός είναι βασικό στοιχείο για την επιτυχία του ταξιδιού.
      Προσωπικά ταξιδεύω με το Cosmorama και συνήθως με συνοδούς που τους ξέρω και από άλλα ταξίδια.
      Είναι άτομα με μεγάλη παιδεία και λόγω του ότι είναι άψογοι στην δουλειά τους έχουν πλέον ένα κοινό που τους ακολουθεί στα διάφορα ταξίδια τους έχοντας πλέον αποκτήσει μια προσωπική σχέση μαζί τους..

2. μου κάνει εντύπωση για τον ξεναγό του versus γιατί εχω ταξιδέψει σεόλο τον κόσμο με το συγκεκριμένο πρακτορείο και δεν είχα επισημάνει ποτέ ασυνέπεια!